A Tanítóképző Intézet története
Középfokú tanítóképzés

Századunk elején még egy képző nyílt Nyíregyházán: a református tanítónőképző (Leánykálvineum). A nyíregyházi állami tanítóképzőbe 1914-től 1961-ig 6306 tanuló iratkozott be, és 1374 fő szerzett képesítést. A református tanítónőképzőben pedig 1928-tól 1957-ig 6523 volt a beiratkozott tanulók száma, s 1948-ig, az iskola államosításáig 670 oklevelet adtak ki.
Az intézet vezetői voltak:
Kuzaila Péter 1914-1924
Lukács Béla 1924-1934
Bácsfalvi (Ehrlich) Antal 1934-1936
Dohanics János 1936-1949
Dr. Kiss Lajos 1949-1959
Leánykálvineum:
Dr. Ferenczy Károly 1928-1938
Porzsolt István 1938-1948
Felsőfokú tanítóképzés

A nyíregyházi felsőfokú tanítóképzés szervezeti fejlődésében két jól elkülöníthető periódus alakult ki a körülmények hatására, speciális jellegzetességként más tanítóképzőkhöz viszonyítva. Az első szakasz az önálló felsőfokú tanítóképzés, a második pedig a „nyíregyházi modell” szakasza, amely elnevezést a pedagógiai lexikon is tartalmazza.
Az önálló intézeti keretű tanítóképzés tizenegy éven át tartott (1959-1970).
1970-ben a felsőfokú tanítóképző az 1962-ben szerveződött tanárképző főiskolába integrálódott, és a fúziót követően kialakult az a „nyíregyházi modell”-nek nevezett képzési forma, amelynek lényege, hogy az általános iskola 1-8. osztálya számára ugyanazon intézményben egységes elvek és szempontok alapján készítik fel a tanítókat és a tanárokat. 1973-tól az akkor létrejött Neveléstudományi Intézethez kapcsolódott a most már tanítói tanszék, melynek azóta az anyanyelv, matematika, természetismeret és a hozzájuk tartozó tantárgypedagógiák oktatói a tagjai (9 oktató). 1983-tól Tanítóképző Intézet néven önálló szervezeti egységgé alakult. Az intézet 1970-től folyamatosan képez nappali tagozatos hallgatókat, s ehhez 1973-tól levelező képzés is csatlakozott.
A tanítóképzés tartalmi korszerűsítését célzó reformok az utóbbi évtizedekben többször módosították a hagyományos képzési rendszert:
-1975-ben a szakkollégiumok bevezetése
-1984/85. tanévtől kísérletként a tanító-tanár (matematika, magyar, hittanár, angol, német, ének, rajz) szakos képzés. A tanító-tanár szakon a képzés ideje négy év volt.

- Az 1995/96. tanévtől kezdődően a tanító-tanár szakok közül csak a rajzzal és az énekkel való párosítás maradt meg, majd a kreditrendszer bevezetése után ezek is megszűntek.
-A térség igényeinek megfelelően néhány évig óvodapedagógus képzés is folyt.
- A műveltségterületekkel kibővített négyéves képzés bevezetésével a korábbi, az 1-4. osztály osztálytanítói feladataira való felkészítés kiegészült egy integrált műveltségblokkal, amellyel az 5-6. osztályban is eredményesen oktathat - a választott területen - a tanító. A műveltségi területeket a hallgató választja az intézmény kínálatából: magyar, matematika, idegen nyelv (angol), ember- és társadalom, testnevelés, természetismeret, ének-zene, vizuális nevelés műveltségi területek. A négyéves tanítóképzés bevezetésével egyidejűleg az alapképzésre épülő posztgraduális képzési rend is kiépült a térség igényeinek megfelelően.
- Az 1994-1999 közötti években a nyíregyházi főiskola kihelyezett képzést működtetett Beregszászon. A kárpátaljai magyar nyelvű tanító-és óvóképzést a nyíregyházi Tanítóképző Intézet indította el, jelenleg pedig az ukrán állam által hivatalosan elismert II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskolán működik tovább.
2000-ben a felsőfokú intézmények integrációját követően létrejött a Nyíregyházi Főiskola, amely kezdetben négy kart foglalt magában. 2006-ban egy újabb szervezeti egység létesült, a Pedagógusképző Kar, amelyhez immáron a Tanítóképző Intézet is tartozik.
A tanszék, illetve intézet vezetői voltak:
Adriányi László intézetigazgató 1959-1970
Lengváry Józsefné intézetigazgató, tanszékvezető 1970-1977
Sárdy Béla tanszékvezető 1977-1981
Oroszné dr. Deák Judit tanszékvezető, intézetigazgató 1981-1990
Dr. Iszály Ferenc intézetigazgató 1990-1991
Dr. Miklovicz Árpád intézetigazgató 1991-2001
Dr. Jenei Teréz intézetigazgató 2001-2018
Imre Rubenné dr. PhD intézetigazgató 2018-
Imre Rubenné dr. PhD intézetigazgató 2018-
Az oktatók, tudományos munka
Jelenleg 10 oktató tartozik közvetlenül az intézethez. A magyar nyelv és irodalom, matematika, természetismeret, technika, informatika tantárgyak oktatóin kívül egy-egy fővel jelen vannak a pedagógia, ének-zene tantárgyak oktatói is. A pszichológia, társadalomismereti, vizuális nevelés, idegen nyelv, valamint a testnevelés tárgyak oktatását más intézetek oktatói (20-25 fő) látják el. A tanítóképzésben részt vevő oktatók nyolcvan százaléka tudományos minősítéssel rendelkezik.
A Tanítóképző Intézetben a társintézetekkel karöltve folyó kutatómunka igen változatos. A kutatások egy része olyan alapkutatás, amely a nyelv-, az irodalom-, társadalom- és a neveléstudomány, valamint a matematika- és a természetismeret-tantárgypedagógia területeihez kapcsolódik. Ezek többnyire egyéni kutatások, az oktatók publikációs jegyzékében jól nyomon követhetők.
A kutatások másik csoportját alkotják a képzési célok megvalósulása, a pedagógusképzés és a közoktatás fejlesztése szempontjából jelentős alkalmazott kutatások, melyeknek többsége fejlesztő jellegű kutatás. A kutatások eredményességét és elismerését igazolja, hogy szinte minden kutatott téma mögött pályázati támogatás áll (pl. Anyanyelvi tehetséggondozás, Matematikai tehetséggondozás, Romológiai képzések és tanulmányok bevezetése a Nyíregyházi Főiskolán).
A tudományos kutatási-fejlesztési eredmények mellett igen jelentősek azok a művészeti eredmények, melyek a művésztanárok alkotásai és előadói tevékenysége révén születtek.
Az országosan elismert színvonalas tanítói felkészítéshez a két gyakorlóiskola magas szintű képzése is hozzájárul, ahol több régebbi tanítványunk irányításával jelenlegi hallgatóink kiemelkedő eredményeket érnek el az országos tanítási versenyeken.
Hagyományaink, rendezvényeink


Minden év novemberében kerül megrendezésre a tanítási verseny házi fordulója a két gyakorló iskolában. A Szép magyar beszéd, a mese-és versmondó, valamint az OTDK versenyekre is hasonlóan zajlik a válogatás. A győztes hallgató képviseli iskolánkat az országos versenyen. Közülük többen jelentős eredményeket értek el (országos tanítási versenyek első helyezettjei, Kazinczy-és Benedek Elek-érmesek). 2009-ben először hirdettük meg a „Diáktoll” pályázatot az ország tanító és óvodapedagógus hallgatói számára.
Külföldi társintézményekkel is kapcsolatban állunk. A szatmárnémeti és beregszászi magyar nyelvű tanítóképzőkkel rendszeresen vannak szakmai találkozóink. A finnországi kajaani tanítóképző főiskolára pedig egyre több hallgatónk jut ki az Erasmus ösztöndíjnak köszönhetően.